Firmy nieposiadające osobowości prawnej, takie jak osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i spółki jawne, mają ograniczoną ochronę w odniesieniu do wybranej przez siebie nazwy firmy.
Niezależnie od tego, czy używają własnego imienia, czy nazwy handlowej, każdy inny może założyć firmę i handlować pod taką samą nazwą. Pewną pomoc może przynieść prawo dotyczące nieuczciwej konkurencji i praw autorskich, a rejestracja znaku towarowego zapewnia bardziej kompleksową ochronę wybranej przez siebie nazwy firmy.
Jak ochronić nazwę swojej firmy przed naruszeniami
Jeśli jedno przedsiębiorstwo zostało założone i wytworzyło pewną wartość firmy, czyli reputację marki, posiada klientów, którzy ufają firmie, nowa firma nie powinna podszywać się pod nią używając jej nazwy czy znaków towarowych, ponieważ kradnie cudzą wartość i narusza jej prawa autorskie. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku konkurencyjnych przedsiębiorstw, które działają w tym samym sektorze i mają tych samych potencjalnych klientów, należy zatem zabezpieczyć się przed nieuczciwą konkurencją.
Zarejestrowanie nazwy firmy w Urzędzie Patentowym oznacza, że wybrana nazwa nie może być zarejestrowana przez żadną inną firmę. Dla celów ochrony nazwy firmy, wybrana nazwa nie może być dokładnie taka sama jak inna nazwa firmy. Nawet jeśli nazwa jest nieco inna, może nie być dozwolona, jeśli zostanie uznana za zbyt podobną do innej. Rejestracja znaku towarowego to kolejny sposób na ochronę nazwy firmy. Znak towarowy zapewnia właścicielowi wyłączne prawa do wprowadzania na rynek lub sprzedaży towarów i usług przy użyciu tego znaku towarowego oraz prawo do uniemożliwienia innym używania tych samych lub podobnych znaków do sprzedaży ich produktów.
Znakiem towarowym może być nazwa firmy, nazwa marki, słowo, logo, czcionka, kolor, dźwięk czy zapach lub ich kombinacja. Więcej informacji na temat ochrony nazwy firmy bez rejestracji w Urzędzie Patentowym znaku towarowego znajdziesz na stronie https://znakitowarowe-blog.pl/ochrona-nazwy-firmy-bez-rejestracji-znaku/. Należy również pamiętać, aby chronić swoją firmę również w Internecie, gdzie konkurenci mogą spróbować bezprawnie używać cudzych nazw, logo, znaków towarowych czy domen.